PaGeS

Thursday, December 29, 2011

Putus cinta ANUGERAH ALLAH

=> penah rasa putus CINTA? mesti pernah kot.. klo penah, i would say BAGUS! klo x penah mkna nya anda belom lagi mngenal erti kehidupan percintaan yg sebenor nya...

as always, kita di sini, bkn utk meminta pekara buruk tue berlaku atau mndoakan kecelakaan sebaliknya, kita mahu menimba pengalaman dan mngetahui sedikit pengetahuan yg mngkin dpt mmbantu utk mematangkan diri di dlm mnangani soal kehidupan di dlm percintaan..
cuba kita tnya..

=>"mgapa Allah berikan kegagalan cinta kpd kita?? mgapa Tuhan mbiarkan kita putus cinta dgn org yg kita amat sygi?"
=>penah anda dpt jwpan dr pertnyaan ini??

in my humble opinion,

=> Tuhan berikan kegagalan cinta dan takdir putus cinta itu adalah kerana Dia mahu kita bLajar dr kegagalan itu agar kita mnjadi manusia yg lebih sempurna. n dr pgalaman itu, kita dpt berkongsi dgn mereka yg kurang berpengetahuan..

sbb itulah yg i lakukan sepanjang kehidupan kebelakangan nie. i berkongsi kegagalan & kejayaan dan berbagai-bagai masalah cinta yang i face myself, friends, n people around me...

=> tentu saja i sedih bila putus cinta. tp.. bila i dpt bantu walau hnya sorg utk berjaya, kebahagiaan itu.. is speechless!!

"so that's why kita x perlu bersedih sgt krna putus cinta!!!"
same things happen bila sebuah perkahwinan tu terpaksa melalui perceraian.. cuba kita tnya,

=>"mgapa Allah berikan perceraian setlah kita berkahwin dgn penuh kebahagiaan??"
=>penah dpt jwpan dr pertnyaan ni??

in my humble lagi,
=> Tuhan berikan perceraian itu adalah kerana Dia mahu kita lebih tabah. n yg paling utama, mngkin ada pasangan lain yg dpt memberikan lebih kebahagiaan & myayangi kita.. malah mungkin lebih mnghargai segala-gala tentang kita.

=>tentu saja kita akan sedih.. amat sedih bila bercerai.. tp.. bila kita dpt menerima takdir dari yg Maha Esa, barulah kita akan dpt melihat betapa besar hikmah dr Allah s.w.t

"so, that's why kita kena percaya dgn hikmah dr Allah, barulah kita x bersedih sgt.."
slalu kita tgok & baca komen-komen dan pesanan kt internet ni katanya,
"wanita baik hnya utk lelaki yg baik, begitulah sebaliknya.."
NOPE!! itu BUKAN cara Allah memberikan takdir dlm hidup kita betul x? selalunya, Tuhan akan membuatkan kita melalui cabaran & dugaan dlm hidup supaya kita belajar dari pengalaman perit itu. tiada short cut dan jln mudah beb....

=>samalah juga di dlm persoalan ini, klau yg baik dpt yg baik... apa yg dia org boleh belajar?? klau yg jahat dpt yg jahat.. semua perkara dh tahu! mana pengajaran dan cabarannya??

to me, maksud sebenar di sebalik ayat itu adalah,
"setiap org yg baik adalah utk mereka yg mahu berubah mnjadi yg baik!!"
putus cinta berlaku adalah TAKDIR TUHAN, Dia mahu kita belajar dr situasi yg berlaku.. jika yg baik hnya utk yg baik.. apa yg kita boleh belajar?? not so much.. klau putus cinta, cantik je percintaan tu.. nothing laaaa... that's NOT LIFE!!
that's why selalunya...
seorg yg baik, Allah sgaja temukan dgn yg tidak baik, utk kita mgenali & memahami erti kematangan hidup!! kemudian blajar membimbingnya mnjadi insan yg baik & beriman..
ada sorg laki yg telah selalu berzina, kehairanan...
"mgapa aku yg jahat & jahil ni tetap mndpt isteri yg masih dara??"
itulah takdir kasih dari Allah, masih memberi peluang kepadanya & melihat samada dia mahu bertaubat & kembali ke jln yg diredhai @ tidak...

si isteri juga kehairanan...
"mgapa aku yg sentiasa beriman kpd Allah & bertakwa tp masih dpt lelaki jahil & yg hidupnya penuh dgn maksiat??"
itulah cabaran dr Allah, bg si isteri utk membuka hati suami nya agar kembali beriman.. imagine jika dia dpt isteri yg suda rosak akhlaknya..

jd inilah baru betul caranya seperti yg selalu Tuhan mahu kita hadappi.. iaitu melalui cabaran & dugaan..
so putus cinta, bercerai... semua tu adalah satu proses.. prosesusaha kita yg Tuhan mahu kita belajar tabah mnghadapi dugaan dan cabaran.. dia mahu kita belajar dr kesilapan serta mnambahkan pgalaman itu & membantu sesama manusia..

JADI, bila berlaku putus cinta @ perceraian sekali pun, kita hadapinya dgn senyuman kerana, itu adalah pemberian dr Allah.. Anugerah dr Tuhan yg Maha Esa..

itulahlah ciptaan Tuhan yg Maha Agung... which is, the balance of the universe, kestabilan hukum alam kita!! sehingga di lain waktu.. InsyaAllah!!

No comments:

Post a Comment